Sebak

Salam.

Semalam macam biasa, kelas OKUMP aku berjalan seperti biasa.
Semalam public speaking.
Ada satu tajuk ni, HARDSHIPS.
Aku pun macam, teruja nak dengar apa yg student ni akan cerita.
Lepas tu dia cakap...this is the exact word by word yg dia cakap..

"the only hardship in my life is everyone in my family - we are all blind.. It is really hard when my mother is sick, because my father and I will go out and try to search for people to help us send my mother to the hospital, and on working days, most of the people go to work and there is no one to help us. So we are really worried and we can only pray to Allah to help us...."

Terus berkaca-kaca mata aku.
Honestly, I did not expect those kind of hardships from such young students.
Insaf.
Cikgu hati lembut cenggini la.
Lama gak aku terdiam, dalam 3 minit.
Maybe sebab ni lah aku selalu je terima tawaran untuk mengajar kelas OKUMP kat sini.
Lain. 

Kalau student diploma yg lain tu, bila sebut hardships jawapan yg keluar tu mmg annoying sgt.
Susah nak siapkan homework yg terlampau banyak, susah nak study itu ini.
Itu pun susah? Jenis budak ngada2. 
Tak sedar diuntung. 

Aku patut record public speaking budak semalam tu.
Biar budak2 diploma tu pun insaf sikit.
Baru dorang tau apa maksud kesusahan yg sebenar dalam hidup.



2 comments:

Anonymous said...

hati seorang guru.

Unknown said...

hati lembottttt hehe