Banjir

Assalamualaikum w.b.t

Sekarang ni musim tengkujuh. 

Saya orang Selangor, duduk pulak kat tempat yg xpernah lagi mengalami banjir, alhamdulillah. So memang xtahu apa perasaan orang2 yg mengalami banjir setiap tahun. Tapi mesti sedih. Lagi2 kalau ada yang hilang nyawa.

Tapi kawan2 saya yang duduk di belah belah pantai timur memang selalunya takkan terlepas dari bencana banjir setiap tahun. 

Sekarang ni pun kat Kuantan Pahang dah banjir.

Sama2 kita doakan semuanya selamat dan tabah menghadapi dugaan. Masa banjir ni, jgn lupa amalkan langkah2 keselamatan. 

Jgn main air banjir ( aku xsure panggil air banjir ke air hujan, tapi yg dh jadi banjir tu la maksud aku ) dan jaga adik-beradik kita. Mak ayah mesti sibuk nak pastikan anak2 selamat dan selesa, so sebagai anak yg baik, kita pun kena jaga keselamatan kita time banjir ni.Jgn dok main2 terjun2 buat stunt ke ape, banjir bukan swimming pool. Kalau ada buaya pun kita tak tahu.

Lagi satu, tolong apa yang patut. Kalau mak ayah suruh kita tolong duduk diam, kita duduk diam. Kalau suruh tolong jaga barang, kita jaga barang. Kalau suruh tolong jaga adik2, kita jaga adik2 kita. Jangan buat benda lain. If nak buat benda lain, tolong beritahu mak ayah kita dulu. Toleransi ye.

Noly doakan semua mangsa banjir selamat dan semoga segalanya dipermudahkan oleh Allah.
Aminnn.



2 comments:

Anonymous said...

moga mereka semuanya selamat..

Unknown said...

tu lah.aminnn..