Kenapa PENJAGAAN DIRI perlu menjadi STRATEGI UTAMA anda?

Salam.
Kenapa PENJAGAAN DIRI perlu menjadi STRATEGI UTAMA anda?
Kenapa?

Kadang-kadang karier kita perlulah menjadi keutamaan yang terakhir pada diri kita. PALING AKHIR. Tapi sebelum ada yang kecam saya disebabkan statement ni, I am strongly believe in career as a pillar of happiness, fulfillment, stability and even health. Semua tu datang dari penjagaan diri yg amat baik. 

Cuba fikir balik bila kali terakhir kita rasa burned out, sakit atau sangat2 struggle dengan mental atau emosi? Tak kisahlah sama ada anxiety, ataupun depression, rasa hilang arah tujuan ataupun rasa kepenatan yang teramat sangat. Adakah masa benda itu berlaku anda semua dalam keadaan yg paling tip top, mentally? Adakah benda tu terjadi bila anda tengah betul2 focus and bringing your A game to the table? Probably not, kan? 

Kenapa?
Sebab kita tidak buat keputusan yang baik bila kita burned out. Not surprising. In fact, lebih mudah utk kita hilang kawalan bila berada dalam keadaan mental dan emosi yg terganggu.

Memang ada orang yang jenis super-ambitious, jenis yang suka push diri sendiri to move forward; tak salah utk push diri sendiri kalau rasa benda tu bagus. Sometimes u just need to stop and smell the roses. or even durian. (kalau susah nak cari ros) Sebab tu ada orang yang dinasihatkan utk pergi bercuti sekejap utk clear their minds, which is good. You might be more equipped utk buat keputusan yg betul dan lebih focus selepas tu.

In short, cara nak jaga diri sendiri ialah:

tahu untuk bersyukur dan rasa gembira dgn diri sendiri. tak susah pun. lagi satu. tahu menghargai orang lain. dengan cara tu pun akan beri kita satu rasa kegembiraan yang tak terkata.

 cuba untuk stabilkan emosi dan rohani. ada banyak cara. bersolat, mengaji, berzikir dan melakukan perkara2 yang baik.

 menjaga kesihatan diri itu penting. bila sihat, nak buat kerja pun tak ada masalah.

Mesej kat sini, jaga diri sendiri. Ramai yang lupa untuk jaga diri sendiri sebenarnya, lagi2 bila sibuk dengan mcm2 urusan. Lagi parah kalau ada yang jaga tepi kain orang pulak hahaha. Sila patah balik ke kain sendiri ok. Trust me, after all the healing and restoration for our mental and physical being, semua akan jadi lebih mudah dan terurus. Hidup pun lebih bahagia.

Have a good day. Take care :)

No comments: