HAVE U CHECKED YOUR V-REGION? BE AWARE OF VAGINOSIS BACTERIA !!

Salam. Hari ni Noly nak share sikit article from Dr. Sharifah Halimah, she is a Senior Consultant Obstetrician & Gynaecologist at KPJ Ipoh Specialist Hospital. Dalam artikel nya dia ada menyebut tentang BAKTERIA VAGINOSIS dan bahaya bakteria tersebut jika dibiarkan berlarutan. Mari kita sama2 menjaga V masing2 dan menggunakan tuala wanita BIO SELEZA yg dapat menghalang pembiakan bakteria vaginosis :)
Apakah bakteria vaginosis (BV )?



Biasanya vagina kita dipenuhi oleh microorganisma atau flora flora yang hidup secara harmoni dan ia berfungsi sebagai satu benteng barisan hadapan yang mencegah bakteria bakteria luaran yang merbahaya dari menakluki vagina dan membawa penyakit. Hampir 95 % daripada flora flora yang menduduki vagina ini ialah lactobasilus, i.e bakteria yang baik dan 5 % adalah fungus seperti candida and bakteria yang  merbahaya seperti streptoccoccus dan sebagainya. Kehadiran bakteria merbahaya dan fungus tidak memberi masalah kerana populasi mereka kecil dan dikawal oleh populasi lactobasilus yang lebih dorminant. Keseimbangan eko-sistem ini sangat penting yang menjamin kesihatan vagina.Bakteria vaginosis atau BV terjadi apabila komposisi atau populasi flora di dalam vagina telah berubah. Dengan BV, terdapat peningkatan dalam bakteria berbahaya dan penurunan dalam bakteria baik. BV adalah jangkitan vagina yang paling biasa di kalangan wanita yang telah berkahwin.

Apa yang menyebabkan Bakteria V ?
Terdapat perkara-perkara tertentu yang boleh mengganggu keseimbangan normal bakteria dalam vagina dan membunuh bakteria yang baik seterusnya meningkatkan risiko anda mendapat BV:

1. Douching atau mencuci vagina terlalu kerap
2. Pasangan anda mempunyai pasangan seks yang lain selain anda (poligamous relationship or marriage)
3. Anda mempunyai pasangan seks baru atau anda menpunyai ramai pasangan seks
4. Penggunaan alat IUD
5. Penggunaan antibiotik 
6. Stress, tekanan yang berpanjangan


IUCD infected

BV adalah lebih biasa di kalangan wanita yang aktif secara seksual. Anda tidak boleh mendapat BV daripada:

tandas
tempat tidur
kolam renang
Menyentuh objek di sekeliling anda

Apakah tanda-tanda Bakteria Vaginosis ?

Watery Froty vaginal dischargeWanita dengan BV mungkin mempunyai discaj atau keputihan yang tidak normal dengan bau vagina yang tidak menyenangkan seperti bau ikan, terutamanya selepas hubungan seks. Bau yang busuk dan kuat ini juga boleh di hidu dari jauh oleh orang disekelilig kita. Discaj yang keluar berwarna putih susu atau kelabu dan ia juga boleh menjadi berbuih atau berair. Gejala-gejala lain mungkin termasuk rasa ‘panas’ ketika kencing , gatal-gatal di sekeliling luar faraj, dan ketidakselesaan. Tetapi ada sesetengah wanita dengan BV tiada gejala sama sekali.

Bagaimana saya boleh mengetahui jika saya mempunyai Bakteria Vaginosis ?
Terdapat satu ujian untuk mengetahui jika anda mempunyai BV. Doktor mengambil sampel cecair dari faraj anda dan ia telah diuji. Doktor anda juga boleh melihat tanda-tanda BV semasa pemeriksaan faraj. Untuk membantu doktor anda mencari tanda-tanda BV atau jangkitan lain.

Bolehkah Bakteria Vaginosis menyebabkan masalah kesihatan?
Ia boleh menimbulkan masalah dan komplikasi  jika tidak dirawat

1. Kelahiran Pramatang (Premature labour)
2. Penyakit keradangan pelvis atau PID:  sejenis jangkitan yang boleh menjejaskan rahim wanita , ovari dan tiub fallopion.
3. Berisiko tinggi untuk mendapat HIV dan jangkitan kelamin (STI ) yang lain seperti chlamydia dan gonorea.

Contact Noly utk dptkan Bio Seleza sekarang.
017-6276532 
Take care of your V :)

No comments: